‘Wat goed! Je stopt met jouw opleiding te volgen!’
Best raar eigenlijk als je over het woord nadenkt. Opleiding. Op leiding. Je bent op-leiding en toch is de formulering dat je een opleiding ‘volgt’.
Uiteraard een beetje flauw en semantisch; maar stop met jouw opleiding te ‘volgen’. Ik zie veel jongeren soort ‘hangen’ in de opleiding. Hoe kan je weer regie en verantwoordelijkheid nemen in lijn met jouw verlangen. Je bent op-leiding. Jij zit aan het stuur.
Hoe kwam jij eigenlijk tot deze studiekeuze? Door wie is deze ingegeven. Was je al iets of iemand aan het volgen met de keuze van de opleiding?
Lees meer
En wellicht wel de belangrijkste vraag: Waarom ‘volg’ jij deze opleiding? Waar is de opleiding een middel voor? Hoe kan je de opleiding vanuit een ander doel bekijken. Dat heeft effect op motivatie en doorzettingsvermogen. Dus anders dan het behalen van het diploma of jouw ouders trots te maken.
Afgelopen vrijdag sprak ik met een meisje van 18. Zij is gestopt met haar opleiding Commerciële Economie. Ze weet niet wat zij wil. Door de gesprekken komt zij er achter dat ze denkt/gelooft dat haar ouders een kantoorbaan (iets met economie) met uiteindelijk een doorgroei voor haar willen.
Ze geeft aan dat ze eigenlijk helemaal niet weet of dat klopt en daarbij ook niet of dat is wat zij wil. Verbreding van referentie (divergeren / convergeren) en in onderzoek van haar motivatie. Prachtig!
Ze gaat nu naar een open dag voor tuinontwerp en kennismaking met de luchtmacht. Ze is meer op leiding dan tijdens haar opleiding.
0 reacties